Onder leiding van Beijing gaan Chinese EV-accufabrikanten zich richten op het maken van solid state-batterijen. Het overheidsplan, genaamd China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform (CASIP), brengt niet alleen fabrikanten als CATL en BYD samen, maar er werken ook academische instellingen aan mee.

Het samenwerkingsverband heeft als doel om in 2030 een volledige toeleveringsketen voor solid state-accu’s klaar te hebben, waarmee het de concurrentie met andere partijen wereldwijd aan moet kunnen. Dit is in de ogen van China belangrijk, omdat het deze accutechnologie als bedreiging voor de landelijke industrie ziet.

De solid state-batterij zou de dominantie van China op de markt voor EV-accu’s kunnen aantasten, omdat de technologie, als deze op schaal geproduceerd kan worden, mogelijk minder of helemaal niet afhankelijk is van Chinese partijen.

CASIP wordt dan ook groots aangepakt en telt zes van tien ’s werelds grootste accuproducenten: CATL, FinDreams (van BYD), CALB, EVE Energy en Gotion High-tech. Samen produceren ze het merendeel van alle accupakketten die in Chinese automerken worden gebruikt. Hun batterijen zijn ook te vinden in BMW’s, Tesla’s en Volkswagens.

China kan achterop raken met productie van solid state-batterijen

China zet dus in op 2030. Dat is minder ambitieus dan de Japanse concurrent Toyota, die vorig jaar aangaf tegen 2028 een productielijn voor solid state-batterij te willen hebben.

BMW en Volkswagen zitten ook niet stil, al hebben zij nog geen verwachtingen afgegeven. Wel heeft hoofd batterijcelontwikkeling Martin Schuster van BMW tegen Business Insider gezegd dat de autofabrikant vóór 2025 zeker geen solid state-batterijen verwacht.

Dat komt volgens hem omdat de technologie in de basis nog niet werkend te krijgen is voor EV's. Pas als dat probleem is opgelost, kan er aan een productielijn gewerkt worden.

Ondertussen pronken fabrikanten als Quantum Scape en Solid Power met verschillende, veelbelovende solid state-accu's. In de praktijk is echter nog geen productie op schaal mogelijk. Dit komt door het energie-intensieve productieproces en de hoge kwaliteitseisen voor een goed functionerende batterij.

Op dit moment staat de Chinese overheid onder toenemende druk van buitenlandse partijen, zoals Europa en de Verenigde Staten die dreigen met het beperken van de import van Chinese EV's. Dit moet westerse autofabrikanten helpen concurreren met de wegens overheidssubsidies lage prijzen van Chinese EV's.

China belooft nu dat het zal ingrijpen op de eigen markt. Het zou de overproductie van EV-fabrikanten gaan aanpakken. In de praktijk zou dit betekenen dat kleinere spelers vooral op de lokale markt geen subsidies meer krijgen en waarschijnlijk het loodje leggen. Iets wat de grotere merken natuurlijk niet ongunstig uitkomt.

LEES OOK: Tesla stapt over op goedkopere LFP-accu’s omdat de grondstofprijzen te hard stijgen